В изявление за пресата вчера Nikon обяви стратегически промени, които компанията ще направи през 2006-та. С две думи това е поредната стъпка към загърбването на филмовата ера и фокусирането върху цифровата фотография.

Малко известен факт е, че Nikon произвежда едни от най-добрите обективи за голямоформатна фотография, но след вчера те се запътват в историята. Компанията спира от производство и доста обективи за 35mm фотография, както и почти всички филмови тела. Остават в производство единствено последното high-end-тяло за 35mm филм F6, както и FM10, но последното няма да се продава в Европа. Засега остават в производство само 9 от ръчнофокусните обективи Nikkor, които са изброени в публикацията.

За щастие на традиционалистите фотографи и колекционерите, към момента са налични тела и обективи, които ще надживеят повече от 1-2 поколения любители и професионалисти, но… Според Nikon цифровите SLR-тела вече са догонили филма и времето за тази крачка е настъпило.

Canon вече направи подобни стъпки преди около година, макар и не толкова радикални по отношение на фамилията си обективи. Предстоят интересни времена… The world goes digital…

Написано от Йовко Ламбрев

ИТ и Интернет експерт, предприемач, блогър и фотограф от Пловдив. Фен на WordPress, книгите и музиката. Вярва, че можем да направим света по-добър.

4 коментара

  1. Навярно точно сега е момента да се сдобие човек с някое F4 или F5, а защо не F6 (преди да са станали колекционерска рядкост)…

    Отговор

  2. Ще е, но не прекалено скоро.

    Сравнително приличен филм може с лекота да даде разделителна способност, еквивалентна на 40 до 60 мегапиксела. Докато цифровите апарати ги стигнат, има още някоя и друга година…

    Отговор

  3. За съжаление разделителната способност не е всичко (и не само заради математиката). Така, както с появата си CD-то донесе нова представа и параметри на звука, каквито царството на аудиокасетата не познаваше. С този параметър, всъщност често злоупотребяват и производители и търговци (последните, заедно със средностатистическия купувач направо не го разбират), налагайки повечето мегапиксели като знак за повече качество – а това не само, че не е вярно, ами доста пъти може и да е точно наопаки.

    По отношение на мегапикселите по-скоро е важно каква е тяхната плътност на единица площ върху сензора. Всъщност вече има профи-тела, които поради горното дават резултат, който се конкурира напълно дори със средноформатната фотография!! Факт!

    Не знам, колко бърз ще е прехода, но той отдавна е започнал. Ако направя аналогията със CD и касетата отново. Най-напред CD-то беше секси лукс, после се оказа удобна алтернатива, след това стана по-евтино от скъпата и „нечитава“ (вече) касета и накрая вече никой не помни за касетата.

    Така и докато само преди 2-3 години цифровата фотография беше лукс, минахме през осъзнаването на удобствата и вече сме отдавна в етапа, че тя е по-евтината и удобна алтернатива (много по-евтина е – в пъти!! виждам го за една година откакто започнах да снимам цифрово – отделно, че снимаш безплатно в пъти повече). За щастие или нещастие ни остава само един етап – и той е да забравим за лентовата фотография, така както забравихме и за аудиокасетата.

    Подобно нещо стана само за няколко години с любителското 8мм кино – в полза на видеото, но това не бе масово в България. Но аз си имам вкъщи една кинокамера и една киномашина, в пълна изправност и перфектно състояние заедно с купчина ролки любителски филми, върху старееща лента, които са само един полъх от миналото и никога повече няма да живнат.

    Аз лично ще продължа да си снимам на лента от време на време, но като гледам от година-две по магазините има невероятна лентова техника, за която съм си мечтал с години. Сега едно полупрофитяло на Nikon или Canon струва вече около 300 лева – невероятни машинки, наистина страшни – пипал съм повечето от тях – и какво – стоят и си прашасват по рафтовете. А аз моят лентов Nikon преди 4 години от Германия с приятелска помощ си го внасях – няма да казвам за какви пари. И в същото време тези дето подминават тези брилянти, отиват на следващия рафт и се чудят коя от всичките три пъти по-скъпи цифрови сапунерки да си купят.

    Лентовата фотография не си отива, защото е по-лоша… просто времената се менят, нравите също…

    Отговор

  4. григоре бъркаш много сериозно в цифрите си..
    (дели на десет и си стискаме ръцете)

    Отговор

Ако искате да споделите нещо