Nik Software
След като само преди няколко дни на бял свят се появи новият хит на Nik Software Silver Efex Pro за post-processing на цифрова фотография в черно-бяло, днес авторите на навярно най-революционната технология за компютърна обработка на фотографии U-Point, днес анонсираха нова версия на предния си хит Color Efex Pro (CEP), с който освен като добавка към Photoshop, както досега, продуктът вече може да работи и с Apple Aperture и има отделна версия и за Nikon Capture NX2.
Логнах се в сайта на Nik Software с потребителския си профил за да видя дали както обикновено практикуват те – лицензът е общ за Aperture и Photoshop и освен че това се оказа вярно, което нямаше как да не ме зарадва, на екрана ми изгря и pop-up съобщение, което гласеше, че като потребител на досегашния CEP ми подаряват и лиценз за версията на CEP за Nikon Capture NX2, с което съвсем ме спечелиха.
Признавам си, че така или иначе отдавна им симпатизирам. Още когато за първи път видях U-Points-технологията в първия Nikon Capture NX. Винаги съм считал, че цифрова фотография трябва да се работи с фотографски инструменти и Photoshop трябва да бъде изваден от този контекст, доколкото е програма за други цели и с не особено фотографски инструментариум. И преди съм писал, че за мен бъдещето е в пренасяне на инструментариума за работа още на ниво RAW-конвертор и то преди конверсията, преди изобщо да имаме изображение. Вратата открехнаха Apple Aperture, Adobe Lightroom и Nikon Capture NX.
С Viveza и другите неща на Nik Software, U-Point концепцията излезе от фирмения конвертор на Nikon и направи това, което трябваше – даде липсващия фотографски инструментариум на Apple Aperture за работа в цифров негатив (RAW) и същото на Photoshop (и за големия и за Elements), което съвсем запълни всички липси. За има-няма няколко месеца. А мислех, че ще почакаме за това доста повече.
Разбира се, хардлайнер феновете на Photoshop могат да ме репликират, че Photoshop е способен на всички чудеса без нужда от патерици и ще са прави. Photoshop винаги ще си продължи да е незаменим за доста неща, включително в контекста на фотографията. Въпросът е нужно ли е всеки фотограф да следва да разбира от слоеве, маски, селекции и всякакви други хватки, когато за него е по-естествено да работи с понятия като светлина, цвят, източник на светлина, интензитет, цветност, наситеност и такива неща… Отговорът на Nik Software e, че вече не е нужно…
Коментари ()