Най-зле пазената тайна в индустрията. С това определение започва пре-ревюто на новото профи тяло Nikon D700 сайта dpreview.com. Факт – за първи път слуховете се оказват толкова точни и изглеждаха реални, дори бяха публикувани в (хартиени) списания. Но и само инерцията от стила на Nikon, че нищо не е ясно, докато не стане ясно, хранеше твърде много дискусии и коментари къде ли не по отношение на новото тяло.

С две думи то може да се определи като флагмана D3 вкаран в по-малкия корпус на D300. Липсват разбира се някои дреболии, които от една страна са нужни различия за да не обезсмислят съществуването на D3, а от друга за тях не е имало място в по-малкия корпус – например допълнителния малък заден LCD дисплей или втория слот за CF-карта.

Въпреки това Nikon D700 е безкомпромисно профи тяло с пълноформатен FX CMOS сензор (изглежда да е същия като на D3) побрано в прекрасния удобен защитен от прах и влага корпус на D200/D300 за цена с 1500-2000 долара по-ниска от тази на D3.

Дали Nikon ще свалят някога пълноформатния сензор в любителския клас не е ясно, друг е въпроса и дали изобщо има смисъл, но индустрията може и да ги принуди, но с този ход портфолиото им се подрежда прекрасно. Малък брой любителски тела до такива за по-силно запалени D40/x/60/80. И професионален клас с D300/D700/D3 за дълбоко запалени до профи потребители. D300/D700 са чудесния комплект от основно + резервно тяло и за запален любител и за професионалист, а D3 плюс D300/D200 или D700 за истинските професионални фотографи. Условно, разбира се.

Прогнозната цена на D700 засега е обявена около $2999 за Щатите и 2599 EUR за Европа. Ура за Nikon! Чуден подарък за July Morning. Сега на ход са Profiled и Photosynthesis за анонс на българската цена. И разбира се… ответният отговор на Canon ;-)

Написано от Йовко Ламбрев

IT и Интернет експерт, инженер, предприемач, блогър и фотограф от Пловдив. Фен на WordPress, книгите и музиката. Вярва, че можем да направим света по-добър.

23 коментара

  1. В сянката на новото тяло обикновено аксесоарите се подминават, но и новата SB-900 заслужава внимание.

    А имало и два нови PC-обектива… PC-E Micro NIKKOR 45mm f/2.8D ED и PC-E Micro NIKKOR 85mm f/2.8D.

    Отговор

  2. Това не е ли еквивалента на 5D, макар 5D да е сравнително стар? Или аз нещо бъркам, full frame, 12mpix…ценови диапазон?

    Отговор

  3. Ами има място за подобни разсъждения, но реално няма точни съответствия между продуктовата гама на двата лагера. Canon позиционираха 5D като междинка между профи-телата и тези на любителите. То дори не може да е про заради факта, че не е защитено срещу прах и влага. Докато Nikon отказват да дефинират такъв сегмент – трактовката е че има запалени и запалени – едните трябва да са ОК с горния клас на любителския сегмент (D80 примерно), а другите с малките тела в профи сегмента – D100/D200/D300. Сега им дават и по-достъпен full frame – на най-запалените (реално те харчат повече пари от професионалистите понякога) или за по-евтино резервно тяло за профитата.

    Тези тела станаха консуматив – смяна през година-две е кофти ритъм…

    За сравнения между 5D и D700 от моя гледна точка и дума не давам да се обели. Още на пипане не се харесахме никак с 5D-то и за него не сменям и моето D200. Ама с това последното изречение ще взема някой флейм да провокирам, затова по тази тема коментарите ще одобрявам само ако са придружени от Nikon-ски сериен номер ;-)

    Отговор

  4. Някой компетентен може ли да ми обясни какъв е смисъла на основно + резервно тяло? Често съм виждал хора да се мъкнат с по 2 даже и 3 тела ей така на фото разходка и не мога да проумея необходимостта.

    Отговор

  5. Ами това донякъде е остатък от времената на филмовата фотография (те за щастие още продължават) – там няма как да смениш светочувствителност на матрицата с бутон – понеже вътре си заредил точно определен филм, затова снимането с 2-3 тела ти дава възможност да имаш черно-бял филм в едното тяло и цветен в другото или пък филми с различно цветопредаване или светочувствителност.

    В цифровия свят е по-скоро за удобство – едното тяло е наистина резервно – в смисъл ако основното по някаква причина се повреди (представи си да си договорил сесия, която пропада, защото тялото е отказало). Другата причина е да имаш два комплекта със съответните обективи, за да не сменяш обективи в движение. Има агресивни среди, в които не е желателно да сменяш обектив, поради опасност от попадане на влага, прах, пясък и т.н. вътре. Затова отиваш с две подготвени тела на снимки и снимаш с това, което е с по-верния обектив за конкретната ситуация.

    Отговор

  6. Това което исках да кажа е, че D700 е може би първото евтино тяло което има full frame сензор (може да бъркам), което дефакто направиха Canon с 5D. Иначе като feature set D700 е наистина много по-добър от 5D. Забелязал съм, че Canon са пестеливи от към възможности, които предлага тялото (моля да не ме нападате ползвам Canon) и в едно сравнение между еквивалентни тела на двете фирми, на хартия Nikon предлагат по-добри тела (говоря като характеристики само). За разлики в качеството на снимките и на апарата като изпълнение не мога да говоря защото никога не съм пипал Nikon.

    Отговор

  7. Както беше казал Джъмбо, телата от един и същи клас на Никон и Канон се разминават на „полуетажите“.
    350Д нямаше нищо общо със Д70с, 40Д нямат много допирни точки със Д300 и т.н.

    Все пак при, цена над 5000 лева, мисля да заложа на Ф100 или Ф5 за „full frame“ тяло :)

    Отговор

  8. F100 е чуден избор – имам N90s (щатския аналог на F90x), което е почти същото. Иначе F100 там още се продават новички.

    Отговор

  9. Да си кажа право малко съм разочарован…
    Все се надявах да изкарат и още едно тяло заместител на Д80 :(
    Определено Никон позагуби почва в последната година. Не бързайте да ме нападате – и аз съм Никонец, но нека погледнем реалностите.

    С Д40 направиха удара и завладяха нискосегментният клас. Победиха и Канон за 2007 по продажби – нещо, което отдавна не им се бе случвало.
    От тук насетне обаче нещата не изглеждат толкова добре за Никон дори и срещу останалата конкуренция. Съгласете се, че само с име в днешният свят не могат да се жънат успехи.

    Сега атакуват про-ориентираният потребител, което е добре, но основните продажби са от масовият консуматор и в момента според мен губят средният сегмент.

    Това, което аз искам от Никон е да догони Канон в детайлността при по-високо ИСО при ДХ формата. (800-1600 ИСО на Канон запазва детайлите, докато Никон е леко замазан при 400, че дори и при 200!)

    Също е крайно време да изкарат прайм обективи с вграден мотор. Канон е с 10 години напред в това отношение грубо казано. Не може 50мм Ф1.8 на Канон (макар и малко по-слаба конструкция) да прави ауто-фокус на което и тяло да го сложиш, а Никон още да няма алтернатива за 3 от телата си в ниският клас.

    Много силно се надявам до края на годината Никон да извади още нещо!

    Отговор

  10. Bogie, ако и останалите слухове се окажат верни – ще имаш наследник на D80, както и част от тези обективи с мотор, които искаш. Не се сещам точно защо ти липсват при положение, че си с D80, но… споровете с канонци сигурно ти влияят ;-) Не съм съгласен и за детайлността при високо ISO… Ама никак… А и не се сещам за по-успешна година на Nikon в последните поне десет… така, че къде точно е загубената почва?…

    Ако не те кефи Nikon какво те спира да смениш лагера – нищо страшно няма да се случи. Честно казано според мен Nikon дължаха това тяло в про-сегмента си и е добре, че запълниха дупката. А сегмента под D200/300 честно казано освен за продажби никак не е интересен – там потребителите кълват и само на едни голи мегапиксели.

    Отговор

  11. Иван Генчев 2 юли 2008 в 13:54

    Както и други са са забелязали продължава тактиката на двата гиганта да не се конкурират пряко освен при ниския клас. Чисто фигуративно: фД80<20Д<Д200<5Д<Д700<Марк3<Д3<Марк2н или както му беше името на онова животно за 8000$.

    За мен по-интересното са обективите: там Никон започнаха да отговарят с подобващи екзотични стъкла. Интересно с каква цена ще са?

    Отговор

  12. Ей тази новина ще разбие много сърца ;-)

    Отговор

  13. На мен пък 5000 лв. за тяло хич не ми звучи „достъпно“… вярно, full-frame, но цената си е подобаваща… В този ред на мисли, един Nikon D200 или Canon 450D се „вписват“ много по-добре като „достъпни“ фотоапарати… :)

    (Не ме нападайте! Не съм нито Nikon-ец, нито Canon-ец!) ;-)

    Отговор

  14. Достъпността винаги е относително нещо. Достъпно е в контекста на професионално тяло – ако погледнеш другите ще видиш, че това е най-евтиното full-frame професионално тяло в момента. D200/300 са 1.5x кроп, а 450D си е entry level. Нека сравняваме ябълки с ябълки :-)

    Отговор

  15. ако погледнеш другите ще видиш, че това е най-евтиното full-frame професионално тяло в момента

    най-евтиното професионално фф тяло в момента (а и от 3г. всъщност), е канон 5д. възможностите за няколко екстри отгоре на д700, не оправдават точно двойната цена в момента. или всъщност ако няколко екстри в менюто правят д700 по-добро тяло, въпреки двойната цена, то срещу още хиляда лева над него има канон 1дс, и 1дс марк2.

    та реално най-евтиното про фф тяло е
    – или канон 5д ако гледаш цена/фф матрица
    – или канон 1дс марк2, ако гледаш всички фактори.

    Отговор

  16. 5D не е професионално тяло. Или това ще трябва да е първото такова, което не е weather sealed. Да не говорим, че самите Canon го дефинираха като „нов DSLR клас“ с анонса си, поради липсата на кураж да го нарекат pro. Пак припомням, че е добре да сравняваме ябълки с ябълки.

    Отговор

  17. Иван Генчев 4 юли 2008 в 22:54

    С риск да досадя с моето постоянно говорене за визьора, малко инфо за двата:

    Nikon D700

    Viewfinder

    • Optical-type fixed eye-level pentaprism
    • Built-in diopter adjustment (-3 to +1m-1)
    • Eyepoint: 18 mm (at -1.0m-1)
    • Focusing screen: Type B BriteView Clear Matte VI screen
    • Frame coverage 95%
    • Viewfinder magnification approx 0.72x with 50 mm f/1.4 lens

    Canon 5D

    Viewfinder • Eye-level pentaprism
    • 96% frame coverage *
    • Magnification: 0.71x *
    • Eyepoint: 20 mm
    • Dioptric adjustment: -3 to +1 diopter
    • Precision matte screen Ee-A (removable *)

    Не знам сега каква е дефиницията на про камера, но едно време такава камера трябвше да има 100%(или поне 98%) покритие(моля да не се намесват тук камерите с по-малък сензор, за да не сравнявме ябълки и круши). Та по този показател и двете камери са в един клас и той не е професионален. Вярно е че влагозашитата е про параметър (но не вярвам Никон Ф да има) и не случайно Никона е доста по-скъп. Искам да отбележа че Никона на външен вид хваща моето око много повече, ако това има значение… И контролите му ми допадат повече дори от тези на Д3. Само да пишеше Пентакс отпред и да беше на половин цена… Гладна кокошка просо сънува…

    Отговор

  18. Да беше ме светнал и защо Canon има комплекси да нарича 5D професионален цена нямаше да имаш ;-) И изобщо темата беше за D700… се чувствам длъжен да припомня… а аз за 5D нищо лошо не съм казал, освен това, което съм чул от Canon за него… ако исках да се заяждам щях да припомня как някои хора сменили D200 за 5D оцениха новото си тяло… думичката е кратка и звучна ;-P

    Отговор

  19. абе йовко, че то по тая логика нито хасела, нито дори синара минават за професионални? нямат исо 50-12800 (ако сам успееш да пушнеш малко – пушнеш, а цифровите гърбове пък забрави да имат такова исо), нямат weather sealing, нямат и 7 к/с.

    5д е също толкова профи камера като краен резултат на кадъра, каквато е д3. ако искаш можем да ловим някъв бас и заповядай с едно д3 да ти взема парите :)

    Отговор

  20. Жоре, аз колко пъти съм ти казвал на тебе, че трезвен с Канонци не споря :) Ако със Смяна 8 направя по-хубава картинка отколкото с 5D и Смяната ли ще я турим в про-редиците? Я, тези глупости с меренето на пишките във фото-форума, ако обичаш…

    Отговор

  21. Интересно: Изглежда никога няма да свърши флейма Canon vs Nikon или обратното! Истинският фотограф (тук няма значение дали той е любител или професионалист) подбира камерата и обективите, с които работи според жанра фотография който упражнява. Пояснение: Не е все едно и също нещо да снимаш репортажна (available light), спортна и акшън фтография и от друга страна – пейзажна, архитектурна (екстериорна и интериорна), портретна, продуктова или макрофотография!
    Та да си дойдем на темата D700 – със същата матрица като на D3, това тяло е по-скоро от първия тип (action); 5D – обратното, по-скоро отговаря на втората категория жанрове, като съм длъжен да спомена, че отлични показатели 5D дава само с L-обективите на Canon!

    Отговор

  22. Също така е вярно и че не всеки може да си позволи една система за репортаж, друга за портретна фотография и т.н. Особено средния любител, който принципно иска да вкуси от всичко :-)

    Отговор

Ако искате да споделите нещо