Преди няколко месеца Nikon анонсира висок клас малка компактна камера. P6000 трябваше да бъде това „сапунерче“, което трябваше да впечатли просюмърите и профитата толкова, че да го сложат в джоба си, когато не им се мъкнат тежки раници с оборудване или когато просто се разхождат, за да не се чувстват с празни ръце, ако им се наложи да щракнат някой кадър. Защо казвам трябваше да бъде?… Ами защото въпреки привлекателната функционалност и прилични параметри, така щото наистина да бъде приет като приличен заместител на истинското оборудване, P6000 разочарова всички, които го очакваха с един-единствен свой недостатък, наречен NRW.

Това, което вече доста време компенсира някои недостатъци на цифровата матрица пред филма, а вече дори е безценно-удобна стъпка в дигиталния процес, от която никой не би се отказал, е именно възможността да се снима в т.нар. „цифров негатив“ или суров (raw) формат. Съответно една сапунерка от висок клас се очаква да има такава способност – още повече там заради многото компромиси с размера и функционалността, а най-вече заради малкия сензор нуждата от raw-формат е още по-наложителна.

И къде се издъни Nikon? Вместо P6000 да може да снима в популярния и наложил се raw-формат на Nikon, наречен NEF, се оказа, че камерката поддържа някакъв нов, различен raw-формат, който се нарича NRW и е зависим от един слой на Windows Vista, наречен WIC. Явно подписаното неотдавна споразумение с Microsoft за съвместимост е в типичния за Редмънд дух – несъвместимост с всичко останало и заключване на потребителя към платформата. Нищо ново под слънцето…

Принципно raw-форматите са кофти нещо, защото всички производители използват собствени, несъвместими с тези на конкуренцията и обвързващи потребителя към конкретен набор софтуерен инструментариум, без който той реално няма шанс да си свърши читаво работата. Но доколкото в общия случай този инструментариум става все по-разнообразен и мултиплатформен, а и аргумента, че всеки производител има нужда от неговите си специфики при поддръжката на собствения си формат и това се вижда с просто око, на фона на лисващ адекватен отворен raw-формат прави дискусията безпредметна. А и в бъдеще най-вероятно DNG-форматът на Adobe ще бъде това, което OpenRAW не успя да стане.

Да дефинираш обаче нов raw-формат, който да може да бъде интерпретиран само през WIC, който пък от своя страна да е зависим само от една операционна система и то от последната и версия може и да е маркетингова наглост, но по-точната дума е още по-кратка и семпла – беше просто тъпо. Нещо повече дори Nikon Capture NX2 – актуалния профи-RAW-конвертор на Nikon – доколкото няма релации с WIC не може да бъде решение в случая. Единствено Nikon View в прозоречната си версия без fix-нат набързо с поддръжка на WIC за да може все пак нещо да може да обработва проклетия NRW. Само дето инструментариума на един view-ър не са кой знае какви, направо са никакви и всички си зададоха резонния въпрос – wtf – професионална сапунерка, на която не можеш да ползваш пълноценно най-профи функцията и направо никак ако си Mac или Linux потребител…

Е, нямаше толкова рев и освирквания в мрежата, които Nikon можеше да предизвика, както се случи относно P6000 – включително от най-върлите фенове на марката, които съвсем естествено бяха чакали такова нещо отдавна и бяха най-разочаровани.

Всъщност от няколко дни dcraw за Linux и от вчера Aperture за Mac, а и Adobe от ACR 4.6 вече поддържат новия NRW-формат (без да разчитат на WIC-слоя очевидно). Така, че решението на проблема за потребителите вече е факт, но защо си направих труда да разказвам цялата история… Ами защото затворените формати в отворения свят вече все по-рядко могат да бъдат оковите, каквито бяха преди.

Microsoft ще го издуха с WIC, просто защото отново тръгват със закъсняла, крива и подмолна концепия. Но нито ще им е за първи път, нито ще е кой знае какъв катаклизъм за световната история. Nikon обаче вече го издухаха – че този пазар не е фокус за тях и че това може би е било лакмусово упражнение няма значение – с това залитане те самоубиха една чудесна камера и което е по-лошо – очакванията на един верен сегмент потребители. Аз бих оставил маркетинга, ангажиран с P6000 да си направи сепуко.

Защото от понеделник само тези които не са предпочели повечето мегапиксели (вярно и шум) на Canon G10 или не са решили да направят по-разумния избор и да изчакат новия Panasonic Lumix LX3, ще са тези които вече няма да имат пречки да поръчат P6000. И освен верността към марката няма да имат кой знае какви други смислени аргументи.

Дано Nikon си вземат поука от тази толкова поучителна история – и не само те – затворените формати просто вече не са това, което бяха… и механизмът все по-често няма да работи…

Написано от Йовко Ламбрев

ИТ и Интернет експерт, предприемач, блогър и фотограф от Пловдив. Фен на WordPress, книгите и музиката. Вярва, че можем да направим света по-добър.

14 коментара

  1. DCRAW е в основата на RAW конверсията на повечето програми, мисля дори и на Adobe Photoshop.

    Отговор

  2. Вибрациите и паданията с времето оказват ли влияние на зуум оптиката на една сапунерка?

    Моята Fuji F10 сапунерка често се вози в чантичката с инструментите на колелото, там разбира се друса страшно по планинските пътеки, а и имах 2-3 падания с 30-40км/ч, при едно от които уви обективът се беше отворил. Но иначе може ли да се счита, че докато апаратът е затворен вибрациите не са проблем?

    Отговор

  3. Марин, ключовите raw-конвертори и редактори не разчитат на dcraw, по никакъв начин, но технически поне няма пречки да се случва частично тук-там – предимно в масовите и по-непретенциозни приложения…

    Владо, вибрациите и паданията не са препоръчителни за никоя оптична система, била тя в покой или действие. Много зависи, разбира се, от конструкцията и изпълнението и, но в общия случай, колкото по-малко бой е отнесла, ще ти служи по-дълго и вярно. Помисли поне за някое калъфче с по-плътни стени за намаляване на вибрациите – верните марки са Kata и Lowepro – макар за първата да не съм сигурен дали изобщо имат толкова малки модели. Едната фирма е създадена от бивши военни от специалните части на Израел (ако не греша), а другата от бивши алпинисти ;-)

    В крайна сметка пък – нищо не е вечно – дори ние хората – а и нали ще трябва да си купиш все някога нова сапунерка ;-)

    Отговор

  4. А какви ли вериги ни приготвят с Window$ 7 (която изглежда ще е просто една рециклирана Vista)? Засега се знае за DirectX 10 и 10.1 и че Бил Гейтс ще убива мишката и клавиатурата.

    Отговор

  5. Цеко Минев 10 ноември 2008 в 12:23

    „The Windows Imaging Component (WIC) is a Component Object Model based imaging codec framework introduced in Windows Vista and Windows XP Service Pack 3 for working with and processing digital images and image metadata.“

    демек, има го и в Windows XP => с една идея по-малък проблем е все пак

    Отговор

  6. Баща ми имаше апарат Pentax, с който изкара 20 години. Единственият път, когато се наложи да го пратим за ремонт (и то чак в Япония) беше заради дефектна ролка на гедерейските ORWO ленти заседнала в корпуса.

    С моята сапунерка смятам да изкарам поне 10 години, така че никаква смяна до 2015 година :)

    Отговор

  7. WIC за XP идва чак със SP3… имам няколко ситуации наоколо, където изрично е забранена употребата му ;-)

    Отговор

  8. О, аз съм горда притежателка (от месец) на Canon PowerShot G10 – красавец, който мога да си взимам по всяко време и място (за велосипедни обиколки най-добре е да не се закача за колелото, а за тялото, по-малко са вибрациите). Kакто и да снимам, когато не искам всяко насекомо, дете и човек наоколо да разберaт, че ги снимам. Също има лек и надявам се временен проблем с raw, който се неутрализира чрез използване на софтуеъра на Канон или чрез превръщане на raw в tiff и после редактиране във Photoshop. Но очаквам Photoshop скоро да си получи необходимата добавка, за да редактира неговите файлове.

    Отговор

  9. Мерси, че спомена за LX3. Бях си харесал P6000, но не подозирах че е такова трагично положението с NRW. Ако до няколко седмици никон не пуснат фирмуеър който да пише в техният нормален raw (или ъпдейт за NX2), панасоника ще спечели.

    Отговор

  10. За съжаление номера с ултиматумите към производителите хич не върши работа :-) А с LX3 имаш същия, че да не и по-голям проблем – към момента неговия raw-формат се поддържа само от софтуерчето на Panasonic, което идва с апарата – ще отнеме известно време докато се появи и third-party поддръжка… Изобщо понятието „нормален“ или „обичаен“ raw-формат е лишено от смисъл вече в наши дни… почти всеки модел камера си идва с модификации (кога дребни, кога не толкова) в raw-формата и кашата е пълна…

    Отговор

  11. LX3 изглеждаше обещаваща на хартия, но явно оптиката е толкова странна, че правят някакви магии при raw-конверсията в стил DxO да махат аберациите и изкривяванията (ама не съвсем – вижте ревюто на Том Хоугън). Което значи, че ако някой ден Apple/Adobe почнат да го поддържат като формат, тези функции ще липсват и ще трябва на ръка да се оправят файловете. Кофти работа, защото Panasonic явно са схванали идеята на „ентусиаст-сапунерките“ като цяло – външният окуляр нашример много ме израдва. G10 изглежда е победителя от този рунд… Аз пък напук, следващата ми „сапунерка“ ще гледам да е филмова ;-)

    Отговор

  12. Което е много смислен избор – филмовата сапунерка имам предвид… Лошото е, че ден след ден в България филмът се превръща в екзотика, а залитанията по него в лукс…

    Отговор

  13. Отказа ме и от двата апарата и от g10 и от никона.Чаках го тоя p6000 (или алтернативата му) от 2 години насам.Явно още ще се почака, докато плъзнат софтуери с които да може да се работи.

    Отговор

  14. Ами то всъщност вече може – аз затова написах поста – с P6000 и dcraw, Aperture или ACR 4.6 не би трябвало да има грижи вече…

    Отговор

Ако искате да споделите нещо