Може ли някакво „сапунерче“ да отклонява вниманието ти от една от най-прекрасните и желани камери, които си притежавал някога? И вместо с нея, да снимаш предимно с него? Може – ако снима така…

Fujifilm x10 @50mm | f/4 | 1/500 | ISO 200

Fujifilm x10 @50mm | f/2.5 | 1/52 | ISO 1000 | OOC JPEG

Fujifilm x10 @44mm | f/2.2 | 1/20 | ISO 500 | OOC JPEG

Fujifilm x10 @100mm | f/5.6 | 1/1600 | ISO 100 | OOC JPEG

Добре де, не е съвсем сапунерче – сензорчето е с размер 2/3″, което е до към два пъти по-голямо по площ от „стандартното“ за сапунерките, но все така и два пъти по-малко от този на Nikon 1, четири пъти по-малко от сензорите в m43 камерите и цели 16 пъти по-малко от класическия „лайка“ full frame. И върху него има ужасното количество от 12 милиона пиксела. И въпреки това… Втората снимка е при ISO 1000 и е out-of-camera jpeg.

Fujifilm не престават да ме изумяват.

Написано от Йовко Ламбрев

ИТ и Интернет експерт, предприемач, блогър и фотограф от Пловдив. Фен на WordPress, книгите и музиката. Вярва, че можем да направим света по-добър.

20 коментара

  1. Ivan Genchev 11 май 2012 в 7:50

    С тези няколко снимки може и да ме убедиш да си го взема… Обичам снимките на „тъмно“ и на ниски скорости, та ме интересува имаш ли впечатление от стабилизацията колко е ефективна?

    Отговор

  2. Изглежда ми да е чудесна. Третата снимка е при 1/20 скорост, от ръка (всички са от ръка), което е достатъчно малко, но файлът си е окей. Стабилизацията е в режима си по подразбиране (не съм си играл с нея още) – има още 3 или 4 режима – трябва да погледна какви са разликите между тях. Шумоподтискането е на минимум. И това са JPEG-кадри, каквито ги е произвел апарата. Ако си поиграя с raw-файловете, предполагам, че докъм ISO1600 ще извадя технически прилични кадри, което за 2/3″ сензор си е супер. Реално имам jpegs и на ISO2000, които за web си стават отвсякъде, особено след resize.

    Отговор

  3. Виж – bloom-ването на светлините по лампите на втората снимка обаче… има параноя около този сензор. По форумите (и особено във „великия“ dpreview) ореваха света заради това и Fujifilm с всичкия си акъл (respect всъщност!) се навиха да сменят сензорите на тези, дето не се кефят на това поведение (гаранционно). Та имай го предвид ако това те дразни. Отделно, че някъде сега от май-юни уж камерките ще се произвеждат с нов сензор, при който този (д)ефект е притъпен. Според мен това са пълни глупости, но…

    Другото, което е за отбелязване… x10 е камерата с най-добрия автофокус от цялата X-серия (само от X-S1 нямам преки впечатления, а и не знам въобще защо този модел е в тази серия) – работи бързо и точно, дори на тъмно.

    Отговор

  4. Прочетох, че има ръчен фокус. Лесно ли става?

    Отговор

  5. Ами зависи… Включването на ръчен фокус се прави отпред – има селектор. След това ръчното фокусиране се случва с помощта на въртенето на т.нар. sub-command dial (търкалцето, което заобикаля Menu-бутона). В момента, в който започнеш да въртиш, дисплея се zoom-ва десет пъти, за да видиш по-добре къде е фокуса. Т.е. доста прецизно можеш да видиш къде фокусираш. А дали този начин е лесен… е за всекиго според зависи. Окей е, но всъщност ръчния фокус си е „компютърен“, защото не е с гривна на обектива, но пък доколкото той е сгъваем, няма място за такава гривна там.

    Отговор

  6. X10 изглежда интересно! Трудно се прави хубава „сапунерка“, явно Fujifilm налучкват пътя… :-) (Canon S5 IS при ISO400 има повече шум отколкото X10 при ISO1000! Поне на пръв поглед…)

    (Feature Request: А може ли някой ден и детайлно ревю на X-Pro1 + обектив или два по твой избор?… ;)

    Отговор

  7. Мисля, че току-що ми пусна нова муха в главата.. :)

    Отговор

  8. Не съм по ревютата, Michel… Но виж… може да има ревю, макар и не точно тук и не точно от мен. Но е свързано с един нов проект на приятел, който ще се появи съвсем скоро в online пространството. А пък може да направим съвместно ревю някакво ;)

    Nadinka, муха… муха… не е точно муха :)

    Отговор

  9. Ми не точно ревю – да речем, просто описание, как се работи с X-Pro1, хубави и лоши страни (има ли лоши? ;-), няколко примерни снимки… :) Друго си е човек да си държи в ръцете фотоапарата и да може да снима с него…

    PS А за sensor blooming: като погледнах темата във Flickr, все повече ми се струва, че това е ефект, не дефект. Освен това, всички фотоапарати го имат, в една или друга степен… ;)

    Отговор

  10. Като понатрупам опит и кадри. Не пускам много снимки преди с един апарат да сме си станали по-интимни, а с X-Pro1 се познаваме от твърде скоро ;)

    Отговор

  11. По молба на зрителите, добавих и още един кадър на дневна светлина (пак без обработка, както е от JPEG-машината на камерата).

    Отговор

  12. Благодаря за разясненията.

    Бях чел за този дефект/ефект на матрицата в деперевю. Видях и картинката от новата матрица и в интерес на истината ми харесва повече, но си мисля че за моята тъмна натура малко недоекспониране може да свърши по-добра работа.

    Много ми се искаше следващата ми камера да е Пентакс, но липсата на визьор при Q и K-01 ме спря. Не мога да си представя да снимам без камерата да е част от тялото ми. Някакъв коментар за визьора на X-10 и сравнение с Х1 и Х100?

    Отговор

  13. Невски на слънце? Хубаво се е получило… :)

    Отговор

  14. Визьора на x10 ли?… Няма място за сравнение с другите два. Никакво. Единственият му плюс е, че zoom-ва заедно с вариото (оптически). И макар и малък е доста светъл. Иначе дори няма как да си сигурен къде ти е фокуса. Освен ако примерно не оставиш централна автофокусна точка и да разчиташ на автофокуса (а на този на x10 може да се разчита), а близо до визьора има едно светодиодче, дето свети зелено ако камерата е на фокус и ти влиза в периферното зрение, та така…

    Ама те и визьорите на класическите телеметрички не даваха много повече, но поне имаше идея за фокуса.

    Отговор

  15. Иван Генчев 12 май 2012 в 18:13

    И най-лошият визьор за мен е по-добър от липсата на такъв. За да гледам на екрана значи камерата да е отделена от мен. Това има и предимства, но просто не съм свикнал така.

    Отговор

  16. Извинявай, че задавам много въпроси и то на час по лъжичка.

    Сетих се какво не харесвах на предишното си Фуджи S7000: значителното време между натискането на спусъка и самото снимане (shutter lug). Как би го сравнил със СЛР среден клас (Д70/Д90)? Другите недостатъци са агресивното компресиране на JPEG и бавната скорост на запис (около 20сек за RAW), но подозирам/виждам че тези проблеми са решени.

    Отговор

  17. Не бих казал, че трябва да се притесняваш от лаг – камерата е пъргава и отзивчива в това отношение. Що се отнася до jpeg-файла – цялата X-серия сякаш е правена да се снима в jpeg. Това са първите камери, с които си позволявам да не снимам в RAW заради прекрасния jpeg. Иначе x10 прави нещо като 4.5MB jpeg и 19-20MB RAW. С бърза карта записа на снимка във fine jpeg + raw е около 5-6 секунди, но и това дори не е проблем, защото камерата разполага с някакъв буфер и това, че не е приключила с писането не пречи да снимаш отново с нея. И то няколко пъти. Не съм пробвал колко ще понесе, но поне до 3-4 последователни снимки не е проблем.

    Отговор

  18. Някак си се чувствам длъжен да довърша оспамването на темата и да споделя моите лични впечатления от камерата след два месеца притежание.

    Малко трудно се сработих и менютата/копчетата ми се сториха неинтуитивни и не където ги търсех, но подобни проблеми имах със свикването и със Самсунг GX10, който започнах да ползвам по същото време. Това ме навежда на мисълта, че твърде много съм свикнал с организацията на Минолта 7Д, която за мен си остава еталон за дизайн на ДСЛР. С времето свикнах и сега не се дразня толкова.

    Определено тази камера не е сапунерка, както и ти отбеляза. Има толкова настройки, но преди да се ползват препоръчвам човек да се запознае добре какво стои зад тях. Например обичам да си сетна два освовни режима на снимане: един за светло на исо 100 и Велвия със затворена бленда за пейзаж и един за тъмно с отворена бленда и високо ауто исо(до сега беше на 800, но реших да вдигна на 1600) което бях сетнал на Астия(на тъмно снимам повече лица). Така оставена камерата на втория режим, дадох на жена ми да снима в Мароко. Не е трудно да се предположи какъв е резултатът: измити(сиви) цветове и на без това лошите светлинни условия. Направо неузнаеви снимки на фона на тези на колежката и с iPhone. Така че с такава камера човек много лесно може да омаже снимките ако не внимава. Това разбира се не е проблем на камерата, а на снимащия.

    За мен основен недостатък на камерата е визьорът: не толкова заради липсата на информация в него, а заради това че е 4/3 пропорция. До сега винаги съм снимал в 3/2 и въобще не мога да композирам в по-квадратен кадър. Изпитвам дискомфорт и някак не му вярвам какво ми показва, което не е далеч от истината. Този визьор е като за сапунерка и не става за прецизно кадриране. Единственият ми опит с телеметрични е Vivitar 35ES и с неговия 40мм обектив не си спомням да съм имал такива отклонения между картинката във визьора и тази на снимката на разстояния от метър и половина два. Това ме накара все повече да снимам с пуснат дисплей и ръце напред. Никога не е късно да се научи човек…

    Друг недостатък за мен е малката батерия. Задължително трябва да се носи втора в джоба. Незнайно защо потребителските режими C1/C2 бяха с различни/непълни(само 3) режими на дисплея и ми отне много време да ги променя и доста снимах с пуснат дисплей, което цеди много батерията. Така и не открих как да мога да избера да не са всичките режими на дисплея и ако искам да сменя режима се налага да мина през всички обратно за да стигна до оригиналния. Не е болка за умиране, но малко дразни.

    Основната причина да си взема камерата освен твоето ревю и снимките ти на тъмно, беше режимът да се снима на 6МП. Далеч назад когато ми подариха първата дигиталка си мислех, че ако снимам на половин резолюция на сензора пикселите ще се увеличат двойно на големина и шъмът съответно ще падне, а и големината ще е наполовина(едно време нямаше големи карти и дискове). Да ама не… Та това доколкото знам е първата камера/сензор при което тази моя мечта е реалност. Това за мен е една революция в индустрията на мегапикселите където колкото повече толкова повече. Интересно ми е ползваш ли тази възможност и какво ти е мнението за нея?

    Отговор

  19. Съгласен съм за визьора и батерията – макар още x100 да ме възпита, че с Fuji по-добре винаги да имаш резервна батерия в джоба си. Или може би Nikon ме беше разглезил да не зареждам с месеци нова батерия :)

    Иначе за EXR-сензор е грехота да не се ползват възможностите му – вярно камерата става 6Mpx (М size), но пък… реално гледайки картинките – там е силата и. В този режим дори DR400 дава чудесни резултати, a често оставям и AutoISO-то до 3200. Всъщност мисля даже, че ще оставя камерата основно в тази конфигурация (AutoDR) :)

    Отговор

Ако искате да споделите нещо