Вчера PMA Newsline International (на база данни на фирмата за анализи BCN) обяви, че за изминалото полугодие лидерът на DSLR-пазара в Япония вече се нарича Nikon. След като бе дългогодишен и безкомпромисен лидер в продажбите на филмови SLR тела, Nikon отстъпи първото място на Canon през ранните години на новата цифрова ера. Редица причини подпомогнаха това като по-агресивното и пионерско поведение на Canon на пазара, миналото и опита им на електронен гигант, което остави по-консервативната като поведение, продуктова линия и класическо фотографско минало Nikon в позицията на догонващ. Точно преди една година пазарният дял на Canon в Япония е бил 53%, докато вторият в надпреварата Nikon разполагаше с едва 33% от пазара. И въпреки, че Nikon не изневериха на стила и поведението си, с прицелени модели (особено невероятно успешния D200) и очевидно добре мислена стратегия в края на миналата година догониха Canon. А резултатите една година по-късно са 48% за новият лидер Nikon, срещу 35% за Canon. Радостна новина е, че трети са симпатягите от Pentax с 7% пазарен дял. Sony, които миналата година започнаха с една пета от баницата (20%), сега са се сринали до 2,6%. Четвърти са Olympus с 6,1%.

Извън статистиката за преразпределението на пазара, добрата новина е че докато миналата година средната цена на DSLR е била US$1130, сега – година по-късно – тя вече e US$830.

Nikon спечели битката на първото полугодие най-вече с обявените в края на миналата и първите месеци на тази година модели D80, D40 и D40x, позиционирани в средния и ниския DSLR клас. Nikon наскоро трябваше да увеличи производствените си мощности в Тайланд за да може да задоволи нарасналото търсене.

Дългоочакваното поне едно ново тяло на Nikon, позиционирано в професионалния клас най-вероятно ще се появи в края на годината, така че най-нетърпеливите е добре да събират парички от сега. Слуховете говорят, че Nikon вече са показали и даже са раздали прототипи на приближени професионални фотографи, които ще зарадват феновете на марката с ревюта и споделени лични наблюдения веднага след официалния анонс на продуктите, който ще трябва да се случи до края на лятото за да може да има нови играчки за Коледа. Nikon обаче нямат практиката да „изпускат“ подмолно предварителна вътрешна информация, затова на този етап всичко остава в сферата на слуховете и предположенията.

P.S. Очакват се унили, изпаднали в траур групи фенове на Canon да обикалят градинките тези дни и да изглеждат тъжни. Не ги закачайте, защото понякога стават агресивни и злобеят, докато не обещаеш да преминеш в техния лагер. ;-P Обещайте им каквото искат за да ви оставят на мира и след това можете да отскочите до Photosynthesis да си харесате и пробвате на живо някой хубав Nikon. За D40/D40x по случай 90-годишния юбилей на Nikon ще си получите обратно левовата равностойност на 90 евро. :-)

Накратко за Йовко Ламбрев

ИТ и Интернет експерт, предприемач, блогър и фотограф от Пловдив. Фен на WordPress, книгите и музиката. Вярва, че можем да направим света по-добър.

  1. :-D изпадналите в траур потребители на Canon поздравяват Nikon за 90-годишнината с парчето „срещу нас да тичате…“. D40 е интересен фотоапарат, но факта, че не може да използва 50/1.8D го прави кофти избор за начинаещите фотографи, а би трябвало да е насочен точно към тях.

    Отговор

  2. Начинаещите SLR-фотографи обикновено започват с някой zoom, a D40/D40x е прекрасното достъпно нещо за тези които искат да имат DSLR с един „универсален“ или най-много два обектива. И очевидно си има своя пазар… :-D Иначе да не забравяме, че Nikon-ци си имаме по подразбиране потвърждаване на фокуса с всякакви стъкла и 50/1.8 може да си се ползва безпроблемно с ръчен фокус… Но благодарим за честитката! Ще почерпим, след като потичаме още малко… Варда-а-а! ;-)

    Отговор

  3. Не мисля че обикновените потребители има за какво да се радваме на събщението. Че Никон има повод за радост няма спор. Нека погледнем новината от страна на потребителя.

    Единственото добро е че средната цена на ДСЛР е паднала, Но на каква „цена“: евтини, орязани тела(един форумец каза че Д40х бил като макет на Никон или пластмасовите 350Д/400Д). Това което прави впечатление е че Никон продължава с промяната на маунта и да затруднява използването на стари стъкла на новите си камери. Само Д200 и про телата работят както трябва със старите стъкла. Д200 е много добро тяло, но защо трябва Д80 да е орязано от към ползване на стари стъкла. За мен това е отново плащане на данък лоялност от потребителите. Дори Канон дето са безспорен лидер в продажбите не си позволяват да орязват ползването на по-стари стъкла от ЕОС серията на новите тела.

    Средната цена на ДСЛР показва, че хората купуват пластмасовите играчки. Възпитава се един потребител, който да няма големи изисквания освен мегапиксели и мегазумове. Това рано или късно ще рефлектира негативно върху цената на по-добрите продукти, които са от интерес на изкушените от фотография.

    Никон изоставиха своите полупро и про потребители и не са показали нищо ново като матрица. Камерата не е само матрицата, но тази на Сони определено не е цвете и по-добрите тела на Никон не могат да използват напълно потенциала си. Но сегашното статукво ги урежда напълно, както и останалите играчи на пазара. И това не е в наша полза.

    Отговор

  4. Иване, хората се радват на различни неща и по-важно от това дали има смисъл да го правят е, че все пак го правят :-)

    Различните камери съществуват защото има различни хора. Не може всички да купуваме D200 или 5D примерно. Има хора, които не се нуждаят от това – и няма смисъл да плащат високата цена. А повече хора с DSLR в ръцете означава повече и такива, които ще си позволят по-добро тяло, разбира се ако осъзнаят нуждата от него. Ако трябва да сме честни ще видим, че и Canon дръпна неузнаваемо не заради нещо друго, а именно заради пластмасарката 300D – нима то не беше орязано 10D? Аз пък се питам защо при Canon няма потвърждаване на фокуса, че се наложи цяла индустрия за „глухарчета“ да се появи? Значи не е да няма начин… Иначе D40/x просто няма двигател в тялото за да е по-евтин – това не е промяна в mount-а. Нали редуцираната цена от някъде трябва да дойде. Който не иска такова тяло ще си вземе D80, ако иска и мерене – D200… Все пак говорим за различни класове… На мен ми отесня D70s – отидох на D200…

    Nikon не са изоставили полупро и про потребителите си – не съм съгласен. Има хора, които не се нуждаят от две-три нови про-тела годишно и според мен те са точно в този сегмент. Консервативността е стил на Nikon – и това не винаги е лошо. Потребителите им имат подобно мислене. Останалите сменят байонета. Познавам и такива, които луднаха от Canon и се преместиха в по-спокойния Nikon-ски лагер. Имаме динамиката на Canon и консерватизма на Nikon – това е избор – всеки си решава. Аз се чувствам перфектно с Nikon системата – това е моят избор от години. Фен съм – макар и не безумен. Идеална система няма… Има такава, която те задоволява…

    Иначе си прав, че пазарната конюнктура се движи не от нуждите на потребителите, а от нуждите на производителите, но за кое не е така? Вярно, че любителите са пуснати по водопада на мегапикселите, мегазумовете и мегастабилизацията, но… тези които знаят какво искат и какво им трябва имат какъв ли не избор, а това е хубаво…

    Пазарът е динамичен, лидерите се сменят, изборът е голям – за мен това са достатъчни поводи за радост :-)

    Отговор

  5. Ivan Genchev 13 юли 2007 в 0:00

    Изборът само привидно е голям или поне от моята камбанария така се вижда положението. Може пък в мен да е проблема…

    Без да адвокатствам на Канон (не изпитвам никаква симпатия към тях) потвърждаването на фокуса с чужди обективи не е нещо което са „длъжни“ да пускат. Минолта и те не го направиха и сега им бера дертовете. Но когато обективи правени от Никон не могат да мерят с едни тела ми се струва доста некоректно. Не за друго, а защото е тривиално да се направи и нямат оправдание че не искат да поддържат конкуренцията.

    Всеки силен на деня си позволява такива трикчета. Пентакс през седемдесетте продават SP1000 и SP500, които са едни и същи камери само дето на колецето за скоростите на SP500 не е отбелязано че има скорост 1/1000, но човек като завърти скоростта си е там. През деветдесетте пускат камери подобни на сегашните Д40х дето не могат да управляват механичните обективи, а само такива с контакти. Пробват и виждат че има отпор и се връщат и досега всичките им камери си работят без проблем с механичните стъкла на ПК.

    Доброто име стои над моментните продажби, колкото и идеалистично да звучи. Рано или късно идва възмездието…

    Отговор

  6. Съгласен съм! И аз се дразнех, че със стария си D70s нямах мерене с ръчни стъкла, честно казано точно това ме накара да сменям с D200, иначе едва ли щях да харча пари за тяло вместо за оптика, но просто така Nikon си дефинират разлики между един и друг клас, какво да ги правиш. Както казах няма идеална система…

    В интерес на истината D200 обаче толкова добре отговаря на всичките ми нужди, че ако някога съм се влюбвал в тяло – то това е то…

    Отговор

  7. Има две причини Японците да си купуват повече Никон“:

    1. Първата е че Япония на японски е „Nihon“, или когато говорят по патриотично – „Nippon“, които са много близки по звучене до „Nikon“. Пише се с йероглифа за слънце и йероглифа за начало.(„Страната на изгряващото слънце“). Даже името на фирмата едно време е била Nippon Kogaku.

    2. Втората причина е че са по-добрите фотоапарати.

    Отговор

  8. Така :-) Така :-)

    Отговор

  9. За мен Nikon завинаги ме спечели с една проста причина – имат най-сложната и пълна фотографска система. Повтарям, СИСТЕМА. не само тяло, не само обектив, а всико което може да ми потрябва във всяка фотографска ситуация за използването правилно и пълноценно на това тяло и този обектив. Например напоследък ми е необходимо използването на ръчно фокусни обективи с професионални фимово и цифрово тяло за макро фотография.
    Като се почне от матово стъкло с микропризми за ръчен фокус, микропозициониращи масички за статива, мях, удължителни пръстени, контролни жила и т.н. – всичко се предлага от Никон и най-хубавото е че всички тези неща стават за всички модели на Никон.
    Както написа Йовко по-горе – Никон са консервативни и се грижат за инвестициите направени от своите клиенти – ако имате старо филмово тяло на 15 години и най-новия D2Хs, всеки аксесоар който имате ще стане и на двете тела.

    Отговор

  10. Ivan Genchev 19 юли 2007 в 0:54

    Така е: Никон е ЗАВЪРШЕНА система. И това е най-важното за протата. Никон има безспорно много добри ПРО тела, но последните „макети“ от Д40 серията нямат нищо общо с Никон ми се струва. И това е основното което критикувам. Защото това рано или късно ще свали още по-ниско летвата за средният сегмент, който ми се струва най-важен като хора от нашата черга.
    От камбанарията на човек снимаш за кеф, а не за пари Д2 класът не е това което ме интересува. Д200 е единствената по-достъпна и струваща си камера от останалите налични цифрови тела на Никон. Не искам да пускат по 2 модела на година, но поне да има човек избор между два. Просто има пропаст между Д200 и Д40 и където Д80 стои несериозно с орязаното си мерене (напълно излишно и некоректно, защото Д200 няма много допирни точки с Д80, че да се притесняват от вътрешна конкуренция). Убеден съм че Д200 си струва, но не всеки може да се бръкне 1500 евро. Не че Канон и останалите не правят същото. Точно затова, защото всички са се сдушили срещу потребителите и ги доят. Ако си про и ти доиш клиентите и се компенсира, но пак говорим за снимане за кеф където цената има значение.

    Идеята ми беше да четем новините малко по-критично и между редовете. Розовото не е от любимите ми цветове…

    Отговор

  11. А то е в такъв недостиг… На мене черното ми идва в повече напоследък :(

    Отговор

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *